- A
- ACCOUNT
-
Account - rachunek lub zlecenie, jak również całość prac wykonywanych przez agencję reklamową dla jednego reklamodawcy lub marki.
- AGENCJA REKLAMOWA
-
Agencja reklamowa - firma usługowa, która doradza oraz realizuje różnego rodzaju kampanie reklamowe. Agencja reklamowa składa się, na ogół, z kilku działów: dział obsługi klienta, kreacji i produkcji. W zależności od wielkości firmy w jej strukturach znajdują się jeszcze działy badań i strategii oraz studia DTP. Na początku lat 90-tych nowopowstałe agencje reklamowe posiadały w swych strukturach jeszcze jedną komórkę - dział mediów odpowiedzialny za planowanie i zakup powierzchni reklamowych. W połowie lat 90-tych, ze struktur agencji reklamowych, zaczął się proces wyodrębniania nowych podmiotów, a mianowicie domów mediowych powiązanych kapitałowo lub strategicznie z agencjami reklamowymi. Proces ten praktycznie z końcem lat 90-tych zakończył się w Polsce.
- AMBIENT
-
Ambient to umieszczenie reklamy w dziwnym miejscu. Standardowy nośnik, wykorzystany w inny niż zwykle sposób zaskoczy i zainteresuje. Niespotykana lokalizacja zwróci uwagę odbiorcy reklamy. Takie zabiegi są stosowane, aby ukazać produkt w sposób taki, aby klient go zauważył i natychmiast zapamiętał
- B
- BACKLIT, BACKLIGHT
-
Blacklit, Blacklight - reklama z zadrukiem cyfrowym na tkaninie PCV. Pełni funkcję nośnika reklamy - światło pada na reklamę od tyłu.
- BANNER, BANER
-
Banner - zazwyczaj prostokątny napis reklamowy, zawierający np.: nazwę firmy, logo lub reklamę produktu. Banery reklamowe nie mają stałych wymiarów, produkowane są na różnych podłożach od papierowych po specjalną siatkę PCV, na której za pomocą różnych metod nadruku nanoszony jest obraz graficzny. Odmianą reklamy internetowej jest baner internetowy, który jest zamieszczany w różnych witrynach i serwisach internetowych jako odnośnik do strony danego reklamowanego produktu lub firmy.
- BARTER
-
Barter - bezgotówkowa wymiana towarów, powierzchni reklamowych lub usług. Odmianą tego typu handlu jest handel kompensacyjny - handel zamienny, który oznacza zakupy wiązane, polegające na tym, że sprzedający godzi się, aby całość lub część swoich należności za dostarczone towary przeznaczyć na zakupy dokonywane u kupującego.
- BIGOWANIE
-
Bigowanie - rowkowanie, wyciskanie rowka lub rowków w miejscu zgięcia papieru, kartonu. Operacja ta ma służyć łatwiejszemu zginaniu lub oderwaniu zaznaczonej (przez bigowanie) części papieru lub kartonu.
- BILLBOARD, BILLBORD
-
Billboard, Billbord - wielkoformatowa tablica reklamowa umieszczana na ścianach domów i specjalnych konstrukcjach w miejscach dużego ruchu przechodniów i samochodów. Ze względu na ograniczone zdolności percepcji, reklama na billboardach nie może być przeładowana informacjami. Musi przyciągać uwagę sugestywnym obrazem reklamowanego produktu oraz zaciekawiać i rozbawiać krótkim tekstem.
- BILLBOARD SPONSORSKI
-
Billboard Sponsorski - kilkusekundowy spot reklamowy reklamujący jakąś firmę lub markę. Emitowany jest przed sponsorowanym przez nią programem i po nim. Kwestie związane ze sponsoringiem w telewizji reguluje Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (Dz. U z 2000r. Nr 65, poz. 785). Zgodnie z polskim prawem billboard sponsorski nie może trwać dłużej niż 8 sek. Gdy sponsorów jest dwóch może trwać 15 sek. a gdy jest ich więcej - 25 sek. łącznie.
- BILLBOARD PODWÓJNY
-
Billboard Podwójny - graficzny element reklamowy umieszczany centralnie w górnej części strony o rozmiarach dwa razy większych niż Billboard. Daje dwukrotnie większą powierzchnię reklamową, a co za tym idzie, pozwala na umieszczenie dwukrotnie większej liczby informacji. Dzięki odpowiedniemu położeniu przyciąga wzrok użytkownika, przez co reklamy są bardziej zauważalne i skuteczniejsze. Kliknięcie na niego powoduje automatyczne przejście do reklamowanego serwisu.
- BILONOWNICA, BILOWNICA
-
Bilonownica, Bilownica - podstawka używana w punktach sprzedaży do wydawania reszty. Zazwyczaj jest ona równocześnie formą reklamy. Obecnie istnieją bilonownice z możliwością wymiany grafiki reklamowej lub umieszczonego wewnątrz nich produktu, podświetlane oraz z ruchomym obrazem.
- BLEED
-
Blockout - dwustronny baner winylowy. Czarna warstwa nieprzepuszczająca promieni słonecznych umożliwia stworzenie dwustronnej reklamy wizualnej przy czym obie strony są idealnie czytelne. Wykorzystywany często przy produkcji rożnego rodzaju reklam wizualnych.
- BLOCKOUT
-
Bleed - ogłoszenie reklamowe, będące ilustracją na całą stronę czasopisma
- BRAND
-
Brand - marka, która dzięki reklamie wyróżnia się i jest przez konsumentów postrzegana jako odmienna, mimo braku faktycznych cech odróżniających ją od konkurencji.
- BRANDING
-
Budowanie świadomości marki (branding) – technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki. Aby sprzedać skutecznie swoje produkty czy usługi, przekaz reklamowy musi być spójny,a reklama prosta i zrozumiała skierowana do konkretnej grupy docelowej. Przekaz taki jest częścią procesu zwanego brandingiem.
Branding, czyli budowanie świadomości marki polega na kreowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku konkretnej marki w umysłach konsumentów. Marka powinna być kojarzona z oferowanymi przez firmę produktami czy usługami. Jest ona ściśle związana z reputacją, aby kojarzoną z dobrą jakością musi mieć dobrą reputację i wierną grupę klientów.
Najczęściej stosowane metody budowania świadomości marki to dobór odpowiedniej nazwy marki, hasła reklamowego, logo, adresu strony internetowej, ogólnego wzoru wyglądu oraz przekazu materiałów reklamowych. Wszystkie te sposoby muszą być ze sobą powiązane, stanowić spójną całość przekazu marketingowego, oraz być skierowane do konkretnej grupy klientów czy konsumentów.
Najważniejszym parametrem zarządzania marką jest świadomość marki. Odzwierciedla ona jej stan w świadomości klientów. Pokazuje gotowość i chęć klienta do zakupu produktu konkretnej marki.
Świadomość marki można badać na trzech poziomach. Wyróżnia się zatem:
- świadomość natychmiastową (top-of-mind). Top-of mind wskazuje, która marka kategorii produktów lub usług jest pierwszą rozważaną marką w momencie decyzji o zakupie. Wysoka wartość top-of-mind marki X wyrażona w procentach mówi jak duży odsetek badanych respondentów rozważa markę X jako pierwszą podczas decydowania o zakupie produktu;
- spontaniczna świadomość marki (spontaneous brand awareness) pokazuje pole wyboru klienta. Polem tym jest zwykle kilka marek (3-6), które dla konsumenta maja największe znaczenie podczas dokonywania wyboru spośród całej kategorii produktowej. Do pola tego należy również marka top-of-mind;
- Wspierana świadomość marki wskazuje, jakie marki klient w ogóle zna.
- BRIEF
-
Brief - dokument zawierający spis celów kampanii i wytycznych, jakie ma spełniać reklama lub dana kampania dla uzyskania zamierzonego celu. Przygotowuje go zazwyczaj klient lub pracownik agencji z działu obsługi klienta. Na jego podstawie kreatywny zespół i dział mediów przystępują do pracy nad przygotowaniem projektu reklamy i media planu. Jest to dokument pełniący główną rolę w przygotowaniu kampanii reklamowej. Dla potrzeb wewnętrznych w agencjach reklamowych stosuje się bardziej rozbudowane briefy, ich powstanie uzależnione jest od wielkości i stopnia złożoności danej kampanii lub reklamy oraz od jego odbiorcy, są to np.: brief mediowy, kreatywny oraz produkcyjny.
- BRIEFING
-
Briefing - z jęz. ang. odprawa, przegląd faktów, jest to jedna z najważniejszych metod współpracy między agencją reklamową a klientem. Briefing to cykliczne spotkania, na których klient oraz osoby odpowiedzialne za obsługę danego klienta ze strony agencji reklamowej (dział Account) omawiają wspólnie wszystkie prowadzone i planowane działania reklamowe i marketingowe. Wynikiem tych prac jest brief.
- BROSZURA
-
Broszura - w drukarstwie, książka w okładce miękkiej lub kartonowej, w terminologii bibliotekarskiej jest to książka o objętości do 64 stronic, zeszytych wraz z okładką przez grzbiet
- BTL
-
BTL - z jęz. ang. Below The Line - część budżetu marketingowego reklamodawcy, przeznaczona na promocje skierowane do konsumentów i detalistów. Nazywane tak są również media wspomagające, do których zaliczyć można: Internet, materiały promocyjne, reklamę wydawniczą, wszelkiego rodzaju ulotki i katalogi, gazety ogłoszeniowe, listy reklamowe - direct mail, galanterię reklamową, telefon, kino, kasety video, filmy, product placement oraz P.O.S.
- C
- CITYBOARD
-
Cityboard - rodzaj wielkoformatowego nośnika reklamy zewnętrznej. Jest to oświetlona, wolnostojąca tablica reklamowa o wymiarach np. 6 x 3m, zlokalizowana przy drogach o dużym natężeniu ruchu. Cityboard i Cityboard Media są znakami towarowymi prawnie chronionymi przez Cityboard Media Sp. z o.o.
- CITYLIGHT
-
Citylight - jeden z rodzajów nośnika reklamy zewnętrznej. Jest podświetlonym od wewnątrz panelem reklamowy o wymiarach 1,2 x 1.8 m, montowanym w wiatach przystankowych lub na konstrukcjach innych obiektów użyteczności publicznej, także wolnostojący lub ścienny.
- CMYK
-
Cmyk - skrót od ang. CYAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK. Jest to popularne określenie substraktywnego systemu mieszania barw, także sposobu drukowania oraz metody separacji barwnej. Paleta CMYK pozwala na zapis 32 bitowych obrazków, dlatego agencje reklamowe wykorzystują ją w urządzeniach drukujących.
- COPYWRITER
-
Copywriter - z jęz. ang. - to pracownik działu kreacji agencji reklamowej (w dosłownym tłumaczeniu treściopisarz). Do jego obowiązków należy przygotowanie różnego rodzaju tekstów, sloganów i haseł pojawiających się w reklamach prasowych, ulotkach, spotach telewizyjnych i radiowych. Copywriter wraz z Art Directorem stanowią mały zespół, w którym Art Director odpowiedzialny jest za artystyczną i wizualną część projektu reklamowego, a Copywriter za jego treść.
- CORIAN
-
Corian - materiał produkowany wyłącznie przez koncern DU PONT. Składa się w 2/3 z naturalnego kamienia - słabo w Polsce znanego minerału - wodorotlenku glinu. Reszta to metakrylan metylu, bardziej znany jako akryl oraz różne pigmenty. CORIAN wykorzystuje się w wyposażeniu wnętrz, a także do produkcji gadżetów reklamowych.
- D
- DISPENSER
-
Dispenser - rodzaj reklamowego opakowania dla odpowiednio zaprojektowanych w tym celu notesików samoprzylepnych. Pojemnik skrywający papierowe kartki może przybrać kształt tuby, puszki, opakowania, pudełka itp.
- DISPLAY, EKSPOZYTOR P.O.S.
-
Display'e reklamowe, ekspozytory P.O.S. - służą do ekspozycji lub sprzedaży towarów promowanych, reklamowanych. Wykonywane są z tworzyw sztucznych lub z kaszerowanych tektur.
- DPI
-
DPI - skrót od angielskiego określenia Dot Per Inch, czyli w tłumaczeniu liczba kropek lub punktów na cal. Odpowiednikiem polskim jest rozdzielczość. Wartość DPI jest jedną z najczęściej stosowanych informacji, niezbędną do przygotowania różnego rodzajów materiałów do druku. Czym wyższa rozdzielczość, tym dany materiał zawierać będzie więcej szczegółów - czyli jego jakość i ostrość będzie wyższa.
- DRUCIAK P.O.S.
-
Rodzaj ekspozytora wykonany z giętego drutu. Zazwyczaj w formie stalowej drucianej siatki z umieszczonymi na niej wieszakami, wraz z elementami opisującymi produkt. Często stosowany dla celów reklamowych czy informacyjnych.
- DRUK CYFROWY
-
Druk cyfrowy - w przeciwieństwie do druku tradycyjnego (offset) zbędny staje się cały proces przygotowania folii, matryc i cromalinu oraz skomplikowane ustawienie maszyny. Dzięki temu skraca się czas oczekiwania na druk. Likwidacja kosztów stałych związanych z przygotowalnią oraz fakt, że druk cyfrowy umożliwia wydrukowanie jednej, jak i kilku tysięcy stron, maleją koszty. W tradycyjnym druku offsetowym, farba jest przenoszona na papier przy pomocy specjalnych matryc. Natomiast przy druku cyfrowym wykorzystuje się do tego celu system elektro-fotograficzny, gdzie specjalny mikrotoner jest przenoszony elektrostatycznie na nośnik np. papier. Pozwala to radykalnie skrócić czas i cały proces druku. Pliki przenoszone są bezpośrednio z komputera do maszyny i na bieżąco drukowane. System komputerowy pozwala na zarządzanie drukiem, co daje możliwość drukowania wielu rzeczy jedna po drugiej, bez zbędnych przerw. W tradycyjnym druku offsetowym uzyskuje się najwyżej 100 do 120 poziomów szarości, spowodowane jest to utratą jakości podczas skomplikowanego procesu druku, zaś w druku cyfrowym obraz jest przenoszony bezpośrednio z dysku na papier i w produkcie finalnym osiąga pełne 256 poziomów szarości. Jednym z ważniejszych aspektów skracającym czas produkcji, jest wyeliminowanie całego procesu związanego z wykonaniem klisz i cromalinów niezbędnych przy druku offsetowym. Prace związane z przygotowaniem do druku w technice cyfrowej wymagają mniej czasu niż te związane z przygotowywaniem do druku offsetowego, co skraca cały proces, czyni go łatwiejszym, prostszym i pozwala na szybkie przesyłanie obrazu do drukarni cyfrowej za pomocą Internetu. Wydruk próbny – identyczny z całym nakładem, otrzymuje się natychmiast. Od momentu akceptacji wydruku próbnego przez Klienta, całe zamówienie gotowe jest w kilkanaście minut, czy godzinę w zależności od jego wielkości.
Personalizacja: druk cyfrowy, jak żaden inny, daje możliwość drukowania prac personalizowanych, czyli prac posiadających indywidualne zmienne dane na każdej stronie. Drukowanie takich prac nie podnosi kosztów druku, co praktycznie jest niemożliwe w technice tradycyjnej. Druk cyfrowy umożliwia, między innymi, personalizację: mailingu, tekstu, grafiki, zdjęć, adresów do korespondencji, kodów kreskowych, numerów seryjnych itp.
Jakość: porównując jakość druku cyfrowego do tradycyjnego można z całą pewnością powiedzieć, że efekty uzyskiwane, w tych dwóch tak odmiennych technikach, są bardzo zbliżone, a niekiedy walory druku cyfrowego znacznie przewyższają druk tradycyjny. Druk cyfrowy pozwala na drukowanie prac z rozdzielczością 600 dpi, co w druku tradycyjnym odpowiada rozdzielczości 2540 dpi i liniaturze 175-200 lpi. Wydruki cyfrowe nie wymagają żadnego zabezpieczenia w postaci lakieru offsetowego czy UV, gdyż same w sobie są błyszczące i nie rozmazują się, jak to się często zdarza w druku tradycyjnym, gdy brak jest odpowiedniego zabezpieczenia wydruku. W technice cyfrowej brak jest tzw. ”pasowania kolorów” i ustawiania maszyny, co jest konieczne przy druku tradycyjnym - po prostu nie ma przesunięć kolorów. Kolejną zaletą druku cyfrowego jest świetny system konwersji koloru: RGB > CMYK i PANTONE > CMYK. Umożliwia on drukowanie zdjęć RGB w znacznie szerszej gamie kolorów niż CMYK, czyli zdjęcia są “żywsze”. Jednocześnie świetny system emulacji kolorów PANTONE pozwala na uzyskanie znacznie lepszych efektów wizualnych i bardziej zbliżonych do wzornika PANTONE niż przy konwersji tych kolorów na CMYK.
Format zadruku: drukujemy na papierach arkuszowych jednostronnie i dwustronnie o wymiarach 320x450 mm (obszar zadruku 315x445 mm) i gramaturze od 64 do 300 g/m2.
Materiały: w ofercie mamy zarówno papiery powlekane matowe, jak i błyszczące. Dostępne są również wszelkiego rodzaju papiery samoprzylepne, jak i specjalistyczne folie samoprzylepne odporne na warunki atmosferyczne, oraz folie transparentne do prezentacji i folie transferowe do przenoszenia różnego rodzaju obrazów na koszulki, kubki czy inne gadżety reklamowe.
Odpowiednikiem klasycznej reklamy pocztowej w Internecie jest e-mailing. Polega on na przesłaniu ściśle określonym adresatom, elektronicznej wiadomości tzw. e-maila z tekstem reklamowym. W niektórych przypadkach wiadomość elektroniczna może być zaopatrzona w zdjęcia lub krótką graficzną prezentację oferty lub konkretnego produktu.
- DRUK OFFSETOWY
-
Offset, druk offsetowy – przemysłowa odmiana druku płaskiego, z którego obraz przenoszony jest z płaskiej formy drukowej na podłoże drukowe (np. papier) za pośrednictwem cylindra pośredniego pokrytego obciągiem. Offset jest obecnie jedną z najczęściej stosowanych technik druku w reklamie.
Druk offsetowy można podzielić na:
-
druk offsetowy arkuszowy – podłoże drukowe w postaci arkuszy, farby offsetowej o dużej lepkości utrwalane przez wsiąkanie i polimeryzację, a w przypadku farb UV i hybrydowych przez polimeryzację zainicjowaną nadfioletem.
-
druk offsetowy zwojowy (rolowy) – podłoże drukowe w postaci zwoju, farby lejne
-
coldset – offset "na zimno" (farba utrwalana przez wsiąkanie w papier)
-
heatset – offset "na gorąco" (farba utrwalana przez wsiąkanie w papier i odparowanie w wysokich temperaturach; zadrukowana wstęga papieru przed sfalcowaniem przechodzi przez nagrzany do wysokiej temperatury tunel suszący).
Coldset i heatset używany jest do druku wysokonakładowego: reklamy w gazetach, reklamy w magazynach, reklamy w książkach telefonicznych. Technologia "na gorąco" stosowana jest w szczególności do wydawnictw wyższej jakości, na papierze.
- DTP
-
Desktop Publishing (inaczej: DTP) - komputerowa poligrafia, skład komputerowy. Jest to technika składu drukarskiego wykonywanego na komputerze, stosowana głównie przy składzie książek i czasopism. Wykonuje się ją przy użyciu specjalistycznego oprogramowania
Dawniej przygotowanie do druku nazywano przygotowalnią lub procesami przygotowawczymi i zasadniczo obejmowało skład ręczny (w zecerni) i montaż zakończony przygotowaniem w naświetlarni materiałów dla drukarni.
Z czasem pojęcie DTP zaczęło odnosić się także do przygotowywania dokumentów do publikacji w postaci elektronicznej (cyfrowej). Proces DTP rozpoczyna się wprowadzeniem tekstu i obrazu do komputera. Elementy graficzne podlegają następnie indywidualnej obróbce, a tekst korekcie. Po tych działaniach czas na następną część procesu, czyli ułożenie stron publikacji z tych wszystkich elementów gotowego projektu, łącznie z naniesieniem informacji dla drukarza i introligatora. Można już teraz umieścić informacje o obrazie całej składki. Zakończenie pracy to zapisanie danych komputerowych w postaci pliku postscriptowego lub pliku PDF. W ramach DTP można również zarządzać przepływem prac w drukarni oraz sterować urządzeniami przygotowalni poligraficznej, jak i samej drukarni.
Ważne jest, że DTP zajmuje się nie tylko obrazem, ale też kształtem podłoża. Termin ten dotyczy także projektowania np. niezadrukowanych opakowań i innych kształtów wykrawanych z papieru, kartonu czy też np. wycinanych z folii samoprzylepnej coraz częściej stosowanej w reklamie.
- E
- ETYKIETA
-
Etykieta - nalepka na towarze lub jego opakowaniu, rodzaj znaku towarowego z oznaczeniem nazwy, wytwórni i ceny.
- EVENTS
-
Events - w języku angielskim oznacza wydarzenie. W działaniach marketingowo - promocyjnych jest to pojęcie oznaczające różnego typu imprezy mające na celu komunikację firmy z jej otoczeniem wewnętrznym - pracownikami (święta, wyjazdy integracyjne) oraz z otoczeniem zewnętrznym (konferencje prasowe, kongresy, targi branżowe, imprezy konkursowe).
- F
- FALCOWANIE
-
Falcowanie - termin związany z poligrafią, oznacza proces ręcznego lub maszynowego składania, załamywania wydrukowanych arkuszy w legi, w celu otrzymania przewidzianego formatu książki.
- FPC
-
FPC – w jęz. ang. Full Page Color, termin ten stosowany jest w branży mediowej do określenia całostronicowej kolorowej reklamy prasowej.
- FREEBOARD
-
Freeboard - reklama w postaci tablicy wolnostojącej.
- FREZOWANIE
-
Frezowanie - obróbka powierzchni płaskich i kształtowych za pomocą wieloostrzowych narzędzi zwanych frezami.
- FRONTLIGHT, FRONTLIT
-
Frontlight, Frontlit - reklama z zadrukiem cyfrowym na tkaninie PCV. Pełni funkcję nośnika reklamy, na którą pada światło z przodu. Znajduje najbardziej wszechstronne zastosowania.
- FULL SERVICE
-
Full Service w jęz. ang. oznacza pełną obsług. Zazwyczaj termin ten stosowany jest w opisie agencji reklamowych, które są w stanie zaoferować klientowi pełen zakres usług reklamowo-marketingowych. Full Service usług reklamowych zawiera najczęściej: planowanie strategiczne, kreację, produkcję reklam, planowanie zakupu mediów
- G
- GADŻETY REKLAMOWE
-
Gadżety lub upominki reklamowe - jeden z najprostszych sposobów promowania produktu lub firmy. Zazwyczaj są to różnego rodzaju drobne produkty, z których korzysta się w życiu codziennym, np. długopisy, breloki, kubki, parasole... Są oznaczone znakami firmowymi i wręczane klientom, partnerom handlowym i pracownikom w celu promocji firmy lub produktu.
- GRAWEROWANIE LASEROWE
-
Grawerowanie laserowe to metoda stosowana do trwałego znakowania przedmiotów metalowych, z tworzyw sztucznych, drewnianych, skórzanych i innych polegająca na wycinaniu laserem pożądanego znaku lub tekstu – często stosowana w reklamie.
- GRUPA DOCELOWA
-
Grupa docelowa (z jęz. ang. Target audience) jest to zbiór osób będących potencjalnymi konsumentami produktu, do których kierowana jest odpowiednio formułowana reklama. Tradycyjnym sposobem definiowania grupy docelowej jest wybór osób spełniających określone kryteria społeczno-demograficzne. Mogą to być: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, liczba dzieci, dochód, stan posiadania. Takie podejście opiera się na założeniu, że osoby o tych samych cechach demograficznych, zamieszkujący w tym samym regionie, wykazują podobne zachowania zakupowe, a zatem kupują produkty o zbliżonych cechach i w podobnych miejscach.
- H
- HEADLINE
-
Headline w jęz. ang. - nagłówek lub slogan. Najczęściej odnosi się do głównego tytułu ogłoszenia prasowego. Jego głównym zadaniem jest maksymalnie przyciągnąć uwagę potencjalnego konsumenta i zachęcić do zapoznania się z kolejnymi elementami przekazu reklamowego.
- I
- IMAGE
-
Image w jęz. ang. i w jęz. franc. - termin określający pozytywny wizerunek produktu, przedsiębiorstwa, a nawet osoby (np. polityka, działacza społecznego), tworzony w świadomości odbiorcy lub konsumenta. Pozytywny wizerunek można osiągnąć poprzez zastosowanie różnego rodzaju działań marketingowych np.: zróżnicowanie produktu ze względu na cechy łatwo zauważalne przez odbiorcę, promocja, reklama, public relations itp.
- IMITOWANIE MARKI
-
Imitowanie marki to upodabnianie znaków jednej marki do znaków innej, zwykle bardziej znanej i renomowanej. Celem jest zasugerowanie odbiorcom, że jest to "ta sama marka" bądź, marki te mają istotne cechy wspólne, a jednocześnie zbliżoną wartość, co zwykle mija się z prawdą. Na ogół chodzi o wywołanie wrażenia, że obie marki są produktami tej samej firmy. Niezależnie od stopnia, w jakim marki są podobne do siebie, imitowanie jest w istocie nielegalnym kopiowaniem - podrabianiem marki. Jest to najczęściej spotykany czyn nieuczciwej konkurencji. Proceder ten jest ścigany z mocy prawa.
- INK-JET, WYDRUKI INKJETOWE
-
INK-JET jest jedną z metod wewnętrznego druku wielkoformatowego. Grafika drukowana tą metodą charakteryzuje się fotograficzną jakością, która pozwala na drukowanie zdjęć, grafik bitmapowych w postaci: plakatów reklamowych, stendów, posterów, map, kalendarzy ściennych, reprodukcji obrazów, grafik wystawowych w ilości od 1 szt. Wydruki mogą być dodatkowo LAMINOWANE co wzmacnia ich odporność na czynniki zewnętrzne.
- INSERT
-
Insert w jęz. ang. oznacza wstawić lub włożyć. Jest to termin związany z reklamą produktu lub usługi. Insert to inna niż druk reklamy lub ogłoszenia prasowego, forma dotarcia z przekazem reklamowym lub ogłoszeniowym do czytelnika tego pisma. Są to wszelkiego rodzaju ulotki, foldery, gadżety, wrzucane lub wklejane do wydania tytułu prasowego. Inserty dzieli się na trzy podstawowe typy: wrzutki - luźno wrzucone między strony pisma ulotki reklamowe, wszywki – ulotki reklamowe zszyte z pozostałymi stronami pisma, wklejki - przyklejone do jakiejś strony próbki reklamowanego produktu
- INTROLIGATORNIA
-
Zazwyczaj jest to samodzielny zakład lub wydział produkcyjny drukarni, zajmujący się oprawą książek, broszur, zeszytów, bloków itp. Introligatornia to też etap drukowania pism i reklam.
- K
- KASETON, PANEL, PLAFON
-
Kaseton, panel, plafon to rodzaj płaskiej ściennej reklamy o różnym kształcie podświetlanej od wewnątrz. Zazwyczaj lico kasetonu jest wykonane z plexi, a brzeg z taśmy aluminiowej. Wystrój graficzny kasetonu może być wykonany z nadrukowanej lub wyciętej folii samoprzylepnej, PLEXI lub foli PCV.
- L
- LAMINOWANIE
-
Laminowanie polega na foliowaniu np.: okładek i innych wydruków, poprzez wprasowanie pod ciśnieniem i w temperaturze 120 - 400°C folii. Dzięki temu wydruk jest odporny na działanie czynników zewnętrznych, a przez to wytrzymały. Dodatkowo laminowana powierzchnia nabiera połysku, podnosząc tym samym jakość danej publikacji czy wygląd dokumentu.
- LAYOUT
-
Layout w jęz. ang. to układ graficzny. Służy do tekstowego opisania układu graficznego reklamy prasowej, ulotki reklamowej, strony internetowej lub innych materiałów reklamowych. Layout zazwyczaj przygotowywany jest przez Art Directora na potrzeby studia DTP, lub agencji reklamowej zajmującej się produkcją stron internetowych. Zawiera projekt graficzny, w którym naszkicowane są i opisane wzajemne proporcje między nagłówkiem, sloganem, tekstem i ilustracjami, ich wielkością, kolorystyką, oraz sposobem wykonania.
- LOGO
-
Logo to graficzne przedstawienie marki produktu, znaku firmowego i innych symboli umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmowych itp., tworzone przez zastosowanie koloru, rozmiaru i kształtu liter, ich układu itp. Logo powinno wyróżniać korzystnie przedsiębiorstwo oraz w miarę możliwości kojarzyć się z rodzajem jego działalności, branżą, produktami i usługami.
- LPI
-
LPI to skrót angielskich słów Lines Per Inch. W tłumaczeniu na język polski są to linie na cal, nazywane również liniatura rastra. Termin LPI stosowany jest produkcji reklam i poligrafii, określa gęstość oczek rastra. Informacje tego typu podaje się w zleceniach do naświetlarni. Na podstawie, danych takich jak liniatura, rozdzielczość, naświetlarnie przygotowują rozseparowane na cztery kolory tzw. CMYK folie, które są niezbędne do przygotowania wydruków offsetowych.
- Ł
- ŁAMANIE
-
Łamanie - termin stosowany w procesie produkcji gazet, publikacji i ulotek do druku. Łamanie jest to optyczne ukształtowanie strony dowolnej publikacji - zazwyczaj strona podzielona jest na szpalty. W tym schemacie kolumn umieszcza się teksty, nagłówki, zdjęcia i ogłoszenia. Celem jest wzbudzenie uwagi poprzez kształt tak aby zachęcał czytelników do przeczytania danego tekstu.
- M
- MAILING, DIRECT MAIL
-
Mailing lub direct mail, w tłumaczeniu z języka angielskiego, jest to reklama pocztowa lub bezpośrednia reklama pocztowa. Mailing to coraz bardziej popularne i skuteczne formy reklamy BTL produktów lub usług. Mailing polega na bezpośrednim dostarczaniu nabywcy materiału promocyjnego za pomocą poczty. Przesyłka ta może zawierać list, broszurę prezentującą oferowane towary, karty zamówień itp. Odpowiednikiem klasycznej reklamy pocztowej w Internecie jest e-mailing. Polega on na przesłaniu ściśle określonym adresatom, elektronicznej wiadomości tzw. e-maila z tekstem reklamowym. W niektórych przypadkach wiadomość elektroniczna może być zaopatrzona w zdjęcia lub krótką graficzną prezentację oferty lub konkretnego produktu.
- MAMMUTBOARD
-
Mammutboard - nazwa określająca wielkoformatowe, oświetlone od przodu tablice reklamowe, wielkości 10 x 12m, montowane na ścianach budynków. Termin stosowany w reklamie zewnętrznej.
- MEDIA PLAN
-
Media Plan w jęz. ang. to plan pokazujący rozłożenie kampanii reklamowej w czasie najczęściej 1 roku, z rozbiciem na poszczególne nośniki reklamowe tj. TV, radio, prasa, outdoor i Internet. Media plan jest dokumentem, na którym pokazuje się miesięczne budżety, zasięg kampanii, średnią ilość kontaktów w miesiącu i całym okresie reklamowania. Media Plan jest przygotowywany przez Media Plannera, na podstawie Brief'u klienta.
- MERCHANDISING
-
Merchandising (ang.) - reklama i promowanie jakiejś marki, produktu wewnątrz sklepu w celu pozyskania zarówno konsumenta jak i właściciela sklepu. To określenie zespołu działań promocyjnych występujących w miejscu sprzedaży towaru. Obejmuje opakowanie produktu, sposób prezentacji towarów, rozdawanie próbek, konkursy, degustacje i demonstrowanie zastosowania produktów.
- MESH
-
Mesh - materiał o strukturze siatki, lekki, umożliwia swobodny przepływ powietrza i przenikanie światła. Zapewnia dobrą widoczność, dlatego najczęściej używany jest jako nośnik reklamy z zadrukiem cyfrowym najczęściej umieszczanej na budynkach.
- MOBILE
-
Mobile - to jeden z rodzajów nośników reklamy zewnętrznej. Zazwyczaj są to tablice reklamowe wielkości billboardu o powierzchni 12 m2 instalowane na przyczepach ciągniętych przez samochody poruszające się po ustalonych trasach, w określonych porach dnia, w wolnym tempie umożliwiającym odczytanie tekstu i obejrzenie rysunków lub fotografii. Informacja przekazywana za pomocą tekstu i grafiki może być łączona z muzyką lub piosenką. Mobile są przeznaczone na specjalne okazje związane z reklamą produktów o lokalnym znaczeniu, a także dla reklamowania rozmaitych imprez handlowych, sportowych lub politycznych. Ocenia się, że jeden mobil reklamowy może w ciągu jednego dnia zastąpić około 40 billboardów.
- MODUŁ OGŁOSZENIOWY
-
Moduł ogłoszeniowy to rozmiar najmniejszej, dopuszczalnej przez dane pismo przestrzeni reklamowej. W tytułach stosujących podział strony ogłoszeniowej na moduły można zamieszczać reklamy o rozmiarach będących wielokrotnością najmniejszego modułu. Istnieją także pisma dopuszczające dowolny wymiar ogłoszenia czy reklamy.
- N
- NAKLEJKI WYPUKŁE 3D, NAKLEJKI EPOKSYDOWE
-
Naklejki wypukłe 3D, naklejki epoksydowe to samoprzylepne kolorowe naklejki pokryte dwuskładnikową żywicą poliuretanową z menniskiem, co tworzony efekt trójwymiarowy. Reklamy na takich naklejkach przyciągają wzrok, wywołują ciekawość, zainteresowanie dzieci, dlatego często stosowane do reklamy produktów dla dzieci.
- NAŚWIETLANIE
-
Naświetlanie to termin stosowany w produkcji reklam oraz poligrafii. Naświetlanie jest jedną z faz przekształcania rozseparowanej w cztery kolory CMYK publikacji w matrycę czyli formę drukarską.
- NAŚWIETLARKA
-
Naświetlarka to urządzenie ze źródłem światła laserowego, które przenosi obrazy z komputera na materiał światłoczuły. Naświetlarka służy do przygotowania otrzymanych ze studia DTP plików elektronicznych, w specjalne rozseparowane na cztery kolory CMYK wydruki o bardzo wysokiej rozdzielczości na specjalnej folii. Z folii tych wykonuje się matryce drukarskie oraz cromaliny.
- NEON
-
Neon to rodzaj pod świetlanej reklamy przyciągający uwagę szczególnie w nocy. Neon powstaje poprzez wyginanie rur szklanych o właściwościach iluminacyjnych w dowolne kształty.
- O
- OCZKOWANIE BANERÓW
-
Oczkowanie banerów to nabijanie metalowych oczek na brzegach banera reklamowego. Oczka umożliwiają mocowanie banera do różnych podłoży.
- OFFSET
-
Offset to termin stosowany w produkcji reklam i poligrafii. Offset jest techniką drukarską, w której farba jest przenoszona z formy na papier za pośrednictwem obracającego się cylindra. Na cylindrach umieszczone są matryce, na które nakładana jest farba drukarska. Za pomocą obracającego się cylindra farba przenoszona jest na arkusz papieru.
- OUTDOOR
-
Outdoor w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza otoczenie zewnętrzne. Outdoor oznacza reklamę eksponowana na zewnątrz na tablicach reklamowych, słupach ulicznych, ścianach budynków, wiatach przystankowych itp.
- P
- PERSONALIZACJA
-
Personalizacja to nadanie przedmiotowi indywidualnych, niepowtarzalnych cech poprzez trwałe dodanie na upominku np. nazwiska, pseudonimu czy fotografii. Z badań amerykańskich specjalistów ds. marketingu i reklamy wynika jednoznacznie, że tylko upominek spersonalizowany jest używany wyłącznie przez osobę obdarowaną. Więcej, Amerykanie wykazali, że jeśli ktoś otrzyma wiele podobnych gadżetów (np. terminarz książkowy) to w 80% będzie korzystał z terminarza, na którym będzie jego nazwisko! Dlaczego? Takiego upominku, osoba obdarowana nie odda innej osobie do użytkowania, np. nie sposób oddać prywatnej żonie pióro wieczne, na którym widnieje wygrawerowany napis „Jan Kowalski”. W największym skrócie: gadżety reklamowe mają za zadanie: promować, przypominać o naszej firmie lub naszym produkcie. Według nas, nie wymyślono dotychczas lepszej techniki przypominania o nas/naszym produkcie, niż obdarowanie kogoś upominkiem z logo naszej firmy wraz z jego nazwiskiem.
- PIASKOWANIE
-
Piaskowanie - obróbka strumieniowo - ścierna. Za pomocą luźnych ziaren ściernych, które z dużą prędkością są kierowane w strumieniu sprężonego powietrza na powierzchnię obrabianą; na sucho jest nazywana piaskowaniem, na mokro - obróbką hydrościerną.
- PICZĘĆ LAKOWA
-
Pieczęć lakowa - staropolski sposób znakowania, Godłem/Herbem, ważnych dokumentów. Ten ekskluzywny sposób służy do dziś, jako metoda wyróżniająca przesyłkę reklamową. Z małą różnicą. Stemplem jest dziś najczęściej LOGO firmy, nazwa produktu lub slogan reklamowy. Firma Effikomp opracowała nowatorską metodę umożliwiająca sporządzanie samoprzylepnych pieczęci lakowych. Laserem tworzony jest dowolny stempel wypukły lub wklęsły. Specjalna lakownica rozgrzewa, miesza oraz dozuje gorący płynny lak. Oryginalny lak na bazie kalafonii może być standardowo w trzech kolorach: czarnym, brązowym, czerwonym. Odpowiednio odtłuszczona wewnętrzna powierzchnia pieczęci, daje się bez trudu kleić na zimno do papieru, kartonu lub innych powierzchni. Zalecana metoda łączenia: klej lub taśma dwustronna. Dzięki nowatorskiej metodzie firmy Effikomp nie mamy efektu tłustej plamy przesiąkającej przez papier.
- PLOTER
-
Ploter to urządzenie do wycinania foli samoprzylepnej. Pozwala na tworzenie dowolnych naklejek wykorzystywanych najczęściej przy wizualizacji zewnętrznej. Przy zastosowaniu folii transportowej, możliwy samodzielny montaż, na praktycznie każdej powierzchni.
- POS, P.O.S.
-
Potykacz to stojak reklamowy zbudowany z dwóch płyt połączonych z sobą w górnej krawędzi. Po rozstawieniu ma kształt zbliżony do litery A. Stojaki tego typu to reklama wystawiana przed punktami sprzedaży i usług w celu wzbudzenia zainteresowania przechodniów określoną ofertą.
- POZYCJONOWANIE WWW
-
Pozycjonowanie stron to proces zmierzający do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych przez Twój serwis internetowy. Pozycjonowanie jest jednym z głównych narzędzi marketingu internetowego. Pozycjonowanie bazuje na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek, ciągłym poznawaniu nowych, które algorytmy biorą pod uwagę przy rangowaniu strony oraz na weryfikowaniu już istniejących.
- PREZENTER
-
Prezenter to rodzaj reklamy z bezbarwnej płyty PLEXI, na której są wygrawerowane napisy lub grafika. Podświetlenie napisów następuje za pomocą przenoszenia światła poprzez płytę oświetloną na krawędzi świetlówką. Prezentery mogą być kolorowe.
- PROOF
-
Proof to - angielskie określenie oznaczające próbny wydruk publikacji przygotowywanej do druku - CROMALIN. Może być wykonany z gotowej kliszy lub z pliku (proof cyfrowy).
- PUBLIC RELATIONS
-
Public relations to działania, których celem jest tworzenie i utrzymywanie zaufania do przedsiębiorstwa w otoczeniu, w którym ono działa, oraz utrzymanie dobrego klimatu w stosunkach pomiędzy firmą lub grupą firm a społeczeństwem. Działania PR mogą być przeprowadzane w ramach danej firmy, lub zlecane wyspecjalizowanym firmom tzw. Agencjom Public Relations. Agencje PR na zlecenie klienta przygotowują strategię działań PR a następnie w imieniu klienta ją realizują. Obok podstawowych działań polegających na budowaniu właściwego wizerunku w prasie, radiu i telewizji, współpracy z dziennikarzami informowaniu ich o przedsiębiorstwie i jego osiągnięciach. Agencje PR bardzo często przygotowują konferencje prasowe, różnego rodzaju uroczystości i akcje edukacyjno-społeczne.
- PYLON, TOTEM
-
Pylon, totem to reklamy wolnostojące o zróżnicowanych gabarytach. Najczęściej wysokość reklamy waha się od 3 do 8 m. Może występować w wersji świetlnej - podświetlanej od zewnątrz lub wewnątrz. Całość wykonana z konstrukcji nośnej (najczęściej stalowej) oraz blach ocynkowanych, płyt PCV, PLEXI lub z elementem świetlnym wykonanym w technice napinanego backlitu.
- R
- RASTER
-
Raster to środek stosowany w technice drukarskiej do rozłożenia wartości szarych odcieni w pojedyncze punkty. Przez raster można osiągnąć różne odcienie jasności, między kolorem białym a czarnym, mimo iż elementy drukujące zostały równomiernie pokryte farbą. Dokładność rastra wzrasta wraz z ilością linii rastrowych na centymetr kwadratowy. W przypadku gotowego druku offsetowego liczba tych linii waha się na ogół między 28 a 34.
- REKLAMA ZEWNĘTRZNA
-
Reklama zewnętrzna (outdoor) - reklama eksponowana na przeznaczonych do niej tablicach reklamowych, słupach ulicznych, wiatach przystankowych, ścianach budynków, elektronicznych tablicach, billboardach.
- ROLL-PLAY
-
Roll-Play to system wystawienniczy pozwalający na prezentację dynamicznej reklamy. Składa się on z aluminiowej obudowy i bannera poruszanego przy pomocy silniczka z dołu do góry.
- ROLL-UP
-
Roll-Up to system wystawienniczy składający się z aluminiowej kasety, która kryje szybko rozkładalną grafikę oraz rozkładanego stelaża podtrzymującego rozłożoną reklamę. Grafika drukowana jest na powlekanym papierze lub tworzywie sztucznym.
- S
- SAMPLING
-
Sampling to angielskie pojęcie oznaczające sposób badań popytu nowego produktu, jak również promocji i reklamy. Sampling polega na rozdawaniu klientom bezpłatnych próbek, organizowaniu w sklepach lub na specjalnych pokazach handlowych degustacji połączonych z próbną sprzedażą
- SHELFLINER, LISTWA NAPÓŁKOWA, listwa cenowa
-
Shelfliner, listwa napółkowa, listwa cenowa to zadrukowany plastikowy lub kartonowy pasek umieszczany na krawędzi półki, zawierający zazwyczaj logo produktu, jego cenę, slogan reklamowy.
- SITODRUK
-
Sitodruk to technika drukowania, w której forma drukowa stanowi siatkę. Miejsca niedrukujące są zasłonięte, natomiast miejsca drukujące - odsłonięte. W tej metodzie farbę nakłada się na powierzchnię sita, a następnie przeciska ją przez oczka na podłoże drukowe. Technika ta używana jest przy prostych, płaskich, kilkukolorowych nadrukach.
- SIATKA OWV
-
Folia One Way Vision – Perforowana biała folia samoprzylepna do grafiki okiennej. Po naklejeniu na szybę od strony aplikacji widoczna jest nadrukowana uprzednio grafika.
Poprzez równomierne rozmieszczenie małych otworków, których mogą być tysiące, uzyskuje się efekt półprzepuszczalności światła. Dzięki perforacji, przy spojrzeniu od tyłu widzimy co znajduje się po drugiej stronie - widoczność ograniczona jest tylko w niewielkim stopniu.
Zastosowanie:
- reklamy na środkach komunikacji miejskiej,
- reklamy lub napisy informacyjne na witrynach sklepowych, szklanych elewacjach biurowych,
- w salonach (mogą być z reklamami bądź gładkie) oraz na stacjach benzynowych.
- SUBLIMACJA
-
Sublimacja to technika znakowania, polegająca na drukowaniu dowolnego wzoru specjalnymi farbami sublimacyjnymi na papierze jedną ze znanych metod (sitodruk płaski lub rotacyjny, offset, flexo, plotter piezoelektryczny). Następnie otrzymany lewy wzór na papierze przedrukowujemy za pomocą termoprasy na białe tkaniny i dzianiny poliestrowe lub inne podłoża (drewno, płyty laminatowe, blachy itp.) pokryte białym lub bezbarwnym poliestrem. Druk sublimacyjny wykorzystuje fakt, że pewne pigmenty podczas podgrzewania przechodzą bezpośrednio ze stanu stałego w stan gazowy a ich pary są absorbowane i blokowane przez molekuły poliestrowe.
- SLOGAN
-
Slogan – hasło reklamowe. Krótki komunikat językowy zachwalający firmę, produkt lub usługę, mający charakterystyczną, przyciągającą uwagę i łatwą do zapamiętania formę. Z językowego punktu widzenia slogan może być zdaniem, zbitką słów czy nawet pojedynczym słowem.
- SOLVENT, WYDRUKI SOLWENTOWE
-
Solvent, wydruki solwentowe to jedna z metod druku wielkoformatowego. Wydruki drukowane są rozpuszczalnikową farbą solventową, opartą na cykloheksanolu, trwale łączą się z podłożem agresywnie wnikając w jego strukturę. Charakteryzują się bardzo dużą odpornością na: promieniowanie UV, uszkodzenia mechaniczne, ścieranie, zróżnicowane warunki atmosferyczne, ekstremalne różnice temperatur. Wydruki takie można stosować w różnych rodzajach reklam np. na tablicach reklamowych, samochodach, banerach, bilboardach, kasetonach, flagach itp.
- SPADY
-
Spad drukarski – obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza. Wielkość spadu dochodzi do 5 mm.
- SPONSORING
-
Sponsoring jest jedną z form reklamy i promocji firmy lub produktu. Polega on na umieszczeniu w specjalnie dobranych, atrakcyjnych pod względem reklamowym, miejscach, logo i nazwy sponsora danego wydarzenia, konkursu czy akcji, która jest przez niego całkowicie lub częściowo finansowana.
- SPOT
-
Spot reklamowy, to krótki zazwyczaj nie przekraczający 30 sekund film reklamowy nadawany w telewizji w przerwach miedzy programami oraz podczas programów. Najczęściej w stacjach komercyjnych.
- STANDY
-
Stand to stojąca forma reklamy wykonana najczęściej z tektury litej lub falistej z nadrukowaną treścią.
- STYRODUR
-
Styrodur to ekstrudowane płyty ze spienionego polistyrenu. Rodzaj materiału wykorzystywany przy tworzeniu reklam przestrzennych. Styrodur ma różne grubości oraz twardość. Do cięcia sturoduru wykorzystuje się wycinarkę z rozgrzanego drutu oporowego.
- SZPALTA
-
Każda strona (kolumna) gazety podzielona jest pionowo w szpalty. Ilość i szerokość szpalt w redakcyjnej i ogłoszeniowej części gazety może być różna. W gazetach na ogół normalna szpalta ogłoszeniowa ma szerokość 45 mm. Szpalty w redakcyjnej części gazety są zazwyczaj szersze.
- T
- TAMPONDRUK, TAMPON
-
Tampondruk, tampon to metoda druku polegająca na przenoszeniu farby ze wzoru znajdującego się na formie drukowej, za pomocą tamponu, na powierzchnię przedmiotu. Jest to sposób wykonania nadruku na większości materiałów o sztywnej i miękkiej powierzchni, zarówno na powierzchniach płaskich jak i zakrzywionych. Technika ta pozwala na znakowanie niewielkich materiałów reklamowych: długopisów, notesów, zegarów itp.
- TARGETOWANIE
-
Targetowanie to żargonowe określenie oznaczające dosłownie wcelowywanie pewnych działań, koncentrowanie ich na wyselekcjonowanej grupie odbiorców.
- W
- WINDOW STICKER
-
Window sticker – naklejka, najczęściej reklamowa, pokryta klejem od strony zadruku tak, aby po naklejeniu na szybę obraz był widoczny po zewnętrznej stronie witryny.